بانک اطلاعات املاک در شهر بهارستان

مشاور و کارشناس املاک در بهارستان (مرجع املاک بهارستان اصفهان)نخستین سامانه اینترنتی خرید و فروش املاک در بهارستان اصفهان

بانک اطلاعات املاک در شهر بهارستان

مشاور و کارشناس املاک در بهارستان (مرجع املاک بهارستان اصفهان)نخستین سامانه اینترنتی خرید و فروش املاک در بهارستان اصفهان

سیمای صالح دولت/شب‌نامه در مجلس/دفاع صادقانه موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی، دیروز در مجلس چه گفتند؟

روزنامه‌ سازندگی:

دفاع صادقانه

موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی، دیروز در مجلس چه گفتند؟


در روز سوم بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، در دو نوبت صبح و عصر صحن علنی مجلس برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری‌قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، امین‌حسین‌ رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری، عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح و فرزانه صادق‌مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بحث و بررسی شد.


پاکدست و فسادستیزم

جلسه صبح دیروز پنجمین نشست متوالی مجلس اولین وزیر غلامرضا نوری‌قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بود. تحصیلات مرتبط با کارش و فعالیت‌های تخصصی در همین راستا ازجمله نکات مثبت اوست. قزلجه هدف اصلی خود در دوره ۴ ساله جهت اصول به اهداف مندرج در اسناد بالادستی، تامین امنیت غذایی به استناد اسناد بالادستی همچنین پیاده‌سازی اصول حکمرانی خوب در زنجیره ارزش کشاورزی و غذا دانست. محمد جلالی نیز با بیان اینکه آقای نوری سابقه و تجربه فعالیت در محیط روستایی و بخش کشاورزی دارد و می‌تواند با هماهنگی و کمک همه زیربخش‌های مختلف کشاورزی، عملکرد موفقی از خود به جای بگذارد، تصریح کرد: در صورت استفاده مناسب و متناسب با توان مناطق مختلف و به‌کارگیری روش‌های نوین دانش‌بنیان و توجه به بخش‌های مختلف کشاورزی می‌توان علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، بخشی از محصولات را با کسب ارزش‌افزوده و ارزآوری صادر کرد که آورده مناسبی برای اقتصاد دارد.


برای چالش‌ها راهکار پیدا کنیم

در ادامه امین‌حسین‌رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری در بیان برنامه‌های خود گفت: در وزارت دادگستری تعامل با دولت هم داریم. وظیفه وزیر دادگستری، تعامل قوه قضائیه با دولت هم هست. در دولت سیزدهم به پیشنهاد بنده و موافقت رئیس‌جمهور شهید و ریاست محترم قوه قضائیه یک کارگروه پنج نفره درست کردیم. با عضویت معاون اول رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس قوه قضائیه، وزیر دادگستری، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه تا برای مسائلی که بین قوه قضائیه و دولت پیش می‌آید، راهکار قانونی پیدا کنند.


 حسینعلی حاجی‌دلیگانی بود که گفت: وزیر پیشنهادی دادگستری درباره اجرای برخی از مواد قانون برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ای به مجلس ارائه نکرده است. همچنین قوه قضائیه گزارشی به مجلس دهد که تاکنون چند لایحه قضایی ارائه کرده و چرا اساساً فقط مجلس باید طرح ارائه دهد.


سرعت تغییرات محیطی

امیر عزیز‌نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع هم در صحن علنی پارلمان حاضر شد تا از برنامه‌های خود سخن بگوید. به گفته نصیرزاده شرایط منطقه و جهان در حوزه امنیت و دفاع، تغییرات محیطی به سرعت صورت می‌پذیرد و فناوری‌های نوینی عرضه می‌شود؛ لذا معادلات نظم منطقه‌ای، پویا، پیچیده و متلاطم است. رحیم زارع، نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی دیروز در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: وزارت دفاع باید به سمت هوش مصنوعی برود. وزیر پیشنهادی دفاع دومین وزیری است که خلبان است و این اوج تخصص و توان ایشان را می‌رساند. خیلی از علوم از وزارت دفاع نشر پیدا کرد.


راه صادق

فرزانه صادق‌مالواجرد تنها وزیر زن پیشنهادی راه و شهرسازی مسعود پزشکیان در آن دوره عصر روز گذشته در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی پارلمان پشت تریبون حاضر شد. این درحالی است که بالغ ‌بر ۱۷۶ نماینده در موافقت با وزیر شدن مالواجرد نام‌نویسی کرده بودند و با این اوصاف شاید می‌توان او را از همین حالا وزیر راه دانست. مالواجرد از پزشکیان که با پایبندی بر شعار اصلی انتخاباتی خود براساس نظر مشورتی کارگروه‌های خود به او اعتماد کرد، تشکر کرد و ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با بیش از۱۵ درصد تولید ناخالص ملی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی کشور است و به هم پیوستگی زیادی با دیگر بخش‌ها دارد و بسیاری از کشورها رشد و توسعه خود را مرهون پیشرفت در حوزه حمل‌ونقل می‌دانند.


 صادق با تاکید بر اینکه اقتصاد دریامحور با رشد ۱۶ درصد را موضوع محوری دیگر دانسته و گفت: این از موضوعات ابلاغی رهبر معظم انقلاب است و ارتقای سطح دسترسی به پس کرانه‌های حمل‌ونقلی و توجه به اقتصاد گردشگری بسیار اثربخش خواهد بود. براساس اصل ۱۲ و ۴۳ و ۳۱ قانون اساسی، قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون جهش تولید مسکن، تکالیف مهمی بر عهده دولت و وزارت شهرسازی قرار داده و اینجانب خود را مکلف به عمل به تعهدات قانونی دانسته و با کمک بخش‌های مختلف تلاش خود را برای تامین مسکنی در شأن مردم به کار خواهم بست.



رویکرد سازنده

“صالح نقره‌کار”


انتشار پیام معاونت حقوقی قوه قضائیه در تکذیب پیشنهاد دستگاه قضایی برای اصلاح اساسنامه اسکودا ناظر بر مداخله قضایی در احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات، رویکردی سازنده و بر سبیل تقید به استقلال نهاد وکالت ارزیابی شده و حاوی دو دلالت بود. اول اینکه قوه قضا قلمرو مداخله خود را شناخته و از تسری و تعمیم صلاحیت خود بسنده برای قوه اجتناب می‌ورزد. بازتاب استقلال نهاد وکالت در انتخابات نمود یافته و قوه به عدم صلاحیت خود در نقض استقلال التزام عملی دارد. دوم یادآوری این مهم که همه سازمان و دستگاه و استقلال قوه قضا و استقلال کانون وکلا برای تکریم ساحت دادرسی منصفانه و جایابی صحیح کارکرد بازیگران عدالت قضایی است. در حکمرانی نوین اندیشه «اداره شدن از بالا» و «شهروند منفعل» فرضیه‌ای منسوخ شده، تعرفه و به جای آن «حکمرانی همکارانه‌» و اعمال قدرت مشارکت‌پذیرانه «موجه‌سازی» می‌شود. 


 نقش پررنگ و تعیین‌کننده حوزه عمومی غیردولتی اعم از اصناف و اتحادیه‌ها و جامعه مدنی ذیل اصل مشارکت تعریف شده و نهاد قدرت سعی دارد صرفاً تسهیل‌گر موجهی باشد، نه اینکه از انتخابات و روندها و رویکردها گرفته تا بازیابی «رژیم حقیقی» و «رژیم حقوقی» همه را ذیل اوامر قدرت فائقه مستحیل نماید. دادرسی منصفانه مولود استقلال کانون‌هاست. آنچه در استقلال مستتر است، گوهری است که توازن قدرت بازیگران عرصه عدالت در محاکم را برقرار می‌کند.




سیمای صالح دولت

"حسین سیمایی‌صراف"، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و "سیدعباس صالحی"، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر دو برآمده از مکتب خراسان و تحصیل‌کرده حوزه هستند که حضورشان در کابینه با استقبال روبه‌رو شده است


شب‌نامه در مجلس

مخالفان "سیدرضا صالحی‌امیری" برای رای نیاوردن گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، علیه او شب‌نامه پخش کردند


نوبت قالیباف است

"محمد قوچانی"


ملاقات خصوصی

سفر "پوتین" به آذربایجان


می‌خواست زنده بماند!

درباره "جلال‌الدین فارسی"


یادداشت روز: فرصت ظفر

چرا حضور دکتر ظفرقندی در دولت چهاردهم فرصتی برای تعادل و مهار بحران‌های پیش‌رو است؟

به قلم؛ نیما فاتح؛ کارشناس مدیریت سلامت




سیمای صالح دولت

“حسین سیمایی‌صراف”، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و “سیدعباس صالحی”، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر دو برآمده از مکتب خراسان و تحصیل‌کرده حوزه هستند که حضورشان در کابینه با استقبال روبه‌رو شده است


 سه سال گذشته سختی‌های زیادی بر اهالی علم و فرهنگ کشور گذشت. <وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری محدودیت‌های قابل توجهی برای استادان، دانشجویان و هنرمندان بود. این دو وزارتخانه در دولت سیزدهم همه امکانات ستادی خود را دربست در اختیار دیدگاهی قرار داده بودند که معطوف به استراتژی جبهه پایداری بود. هرچند با نظر به بحران‌های جاری در عرصه علم و فرهنگ کشور، بازگشت این دو وزارتخانه به جایگاهی که متولی امور حرفه‌ای پیش‌بینی شده در قانون باشد، کار سهل و آسانی نیست. معرفی «حسین سیمایی‌صراف» برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و «عباس صالحی» و برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی، گام نخست از فرآیندی است که استادان، دانشجویان و هنرمندان در دوره جدید خواستار پیمودن آن هستند. 


 حسین سیمایی‌صراف در دو نهاد علمی قدیم و جدید ایران تحصیل کرده است. او دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه و نخستین فردی است که در میان فارغ‌التحصیلان علوم انسانی به مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌رسد. شخصیت سیمایی به خاطر مؤانست با سنت (تحصیل فقه و اصول در حوزه علمیه قم) و مواجهه با تجدد (تحصیل علم مدرن در دانشگاه)، آمیزه‌ای از معارف جدید و قدیم است. می‌توان امیدوار بود که شلختی کنونی که در ساختار اداری آموزش عالی ایران حاکم است با نگاه حرفه‌ای و ستادی سیمایی برطرف شده و فراتر از آن با بازگشت عقلانیت و رواداری به عرصه دانشگاهی کشور، روند نادرست برخورد با استادان و دانشجویان متوقف شود.


 سیدعباس صالحی، مدیری چندجانبه است. هم مقامات عالیه نظام به او اعتماد دارند، هم با عملکردی که در دوره معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کابینه اول حسن روحانی و در وهله بعد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کابینه دوم حسن روحانی داشت تا حد زیادی مورد تایید اهالی فرهنگ و هنر کشور نیز قرار دارد. باید امیدوار بود با آغاز به کار حسین سیمایی و عباس صالحی در دو وزارتخانه مهم علمی و فرهنگی کشور، سیمای صالح دولت مسعود خود را بیش از گذشته نشان داده و اهالی علم و فرهنگ و هنر ایران با خاطری آسوده به فعالیت‌های اساسی خود مشغول شوند




فرصت ظفر

چرا حضور دکتر ظفرقندی در دولت چهاردهم فرصتی برای تعادل و مهار بحران‌های پیش‌رو است؟

به قلم؛ نیما فاتح؛ کارشناس مدیریت سلامت


حوزه سلامت ایران در حساس‌ترین نقطه عطف سال‌های اخیر است. 


 به ‌عنوان ناظر چندین ساله این حوزه به جرأت می‌توانم بگویم در میان این ناترازی فزاینده حضور دکتر ظفرقندی فرصتی برای تعادل و مهار بحران‌های پیشرو است :

 ۱. دستگاه سلامت ایران از مشکلات بخشی و فرابخشی متاثر است.

 ۲. ساختار و سازمان آن متناسب با ماموریت‌ها نیست.

۳. عزمی برای اصلاح ساختار و سازمان آن در سال‌های اخیر وجود نداشته است.

۴. امکانات و تجهیزات این سازمان فرسوده و درحال فرسایش است.

 ۵. کمبود منابع، دستگاه سلامت را با مشکلات روزمره، که از هم‌اکنون انباشتی یک ساله دارد، مواجه ساخته است.

 ۶. برنامه اصلاح که مورد توافق ذی‌نفعان مختلف باشد، موجود نیست.

 ۷. تضاد منافع مدیران، ناکارآمدی و فساد با رشدی سرطانی رو به تزاید است.

 ۸. بزرگ‌ترین موج مهاجرت نیروی انسانی در این حوزه ظهور کرده و رو به تزاید است.

 ۹. وضعیت کادر سلامت به‌ویژه پرستاران بحرانی است.


 در برابر این کلاف پیچیده و عمیق امکانات حل مساله ما چیست؟

 ۱. مدیریت و نیروی انسانی

 ۲. منابع و امکانات

 ۳. توافق با حاکمیت و ذی‌نفعان مختلف برای اصلاح بزرگ


در وضعیت ناترازی موجود، حضور ظفرقندی در وزارت بهداشت بزرگ‌ترین فرصت است:

*‌مدیریت و نیروی انسانی را ارتقا خواهد داد.

*هیچ مخالفی در سلامت و مدیریت او و توجه ویژه‌اش به کادر سلامت شبهه‌ای ندارد.


چشم‌انداز پیش‌روی حوزه سلامت بحرانی است. از فرصت ظفر برای حل مشکلات و کسب رضایت مردم بهره ببرید.




شب‌نامه در مجلس

مخالفان “سیدرضا صالحی‌امیری” برای رای نیاوردن گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، علیه او شب‌نامه پخش کردند


بهارستانی‌ها دیروز چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را آغاز کردند. حسین سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات و سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور و رضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت ازجمله افرادی بودند که صلاحیت‌شان در دستور کار پارلمان وجود داشت. سیدمحمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت هم روز گذشته پشت تریبون مجلس رفت و سخنرانی کرد.


هماهنگی برنامه‌های اتابک با سند هفتم توسعه

اولین وزیر پیشنهادی سیدمحمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت بود که در ارائه برنامه‌های خود برای این وزارتخانه سخن گفت. او چند سال به‌‌ عنوان مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی فعالیت داشت. 

به گفته اتابک برنامه ارائه شده از طرف او با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست‌گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. 


حرف نسل Z را بفهمیم

نمایندگان به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری هم پرداختند. در ادامه این جلسه حسین سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، تاکید کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی‌تفاوت و بی‌طرف نخواهند بود. در ابتدای این جلسه و پیش از سخنرانی وزیر پیشنهادی علوم، احسان عظیمی‌راد ضمن قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های حسین سیمایی‌صراف خبر داد. 


نمی‌توانیم تحولات را نبینیم

مجلسی‌ها همچنین به بررسی صلاحیت سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند و نکته جالب توجه آن است که هیچ نماینده‌ای به‌ عنوان مخالف برنامه‌های او صحبت نکرد. بنابراین طبق آیین نامه مجلس ‌با توجه به اینکه سیدعباس صالحی مخالفی نداشت، موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت. وی گفت: دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی درحال شکل‌گیری است اما کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت ملت است و اینکه مردم، دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه و همکاران با او پیدا کنند.


باید به بطن جامعه باور داشت

در ادامه بررسی صلاحیت‌ها وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، صلاحیت سیاسی‌ترین وزیر پیشنهادی پزشکیان یعنی اسکندر مومنی برای وزارت کشور بود. او زمانی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و از بنیان‌گذاران پلیس ۱۱۰ بوده است. این درحالی است که روز گذشته ۲۱۱ نفر از نمایندگان در موافقت با مومنی ثبت‌نام کرده بودند. وی درباره اهداف وزارت کشور هم گفت: «تامین امنیت عمومی و افزایش مشارکت و همبستگی اجتماعی از اهداف اصلی وزارت کشور است. وزارت کشور باید نماد همبستگی و حضور همه فرزندان میهن باشد و پیشرفت متوازن و عدالت‌محور را مدنظر داشته باشد». وزیر پیشنهادی کشور پس از پایان نطق دفاعیه‌اش هم مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت اما سکوت او درباره مسائلی چون گشت ارشاد و طرح نور از مهم‌ترین نکات قابل توجه بود. 


تکرار حرف‌های بی‌فایده ۱۰ سال پیش

نوبت به رضا صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی میراث و فرهنگی رسید و آ‌ن طور که انتظار می‌رفت از همان ابتدا هجمه‌ها توسط اصولگرایان و پایداری‌ها علیه او شروع شد. تا جایی که علیه صالحی‌امیری در صحن علنی مجلس توسط پایداری‌ها شب‌نامه توزیع شد. پیگیری‌های خبرنگاران از نمایندگان مجلس حاکی از آن بود که در آن به مواردی چون صدور «حکم بازداشت» او در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ اشاره شده است. در ادامه سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جلسه نوبت عصر صحن علنی در جریان دفاع از برنامه‌ها و صلاحیت‌های و برنامه‌های خود گفت: متاسفم و از همه عذرخواهی می‌کنم اما بعد از ۱۰ سال در این تریبون حرف‌هایی زدند که ۱۰ سال قبل گفته بودند. 




نوبت قالیباف است

“محمد قوچانی”


دولت چهاردهم ائتلافی نیست. دولت ائتلافی تعریف تشکیلاتی دارد. چیزی که الان با آن مواجه هستیم را «دولت وفاق ملی» می‌گویند و من می‌گویم دولت «توافق ملی» است. یعنی توافقی بین جریان‌ها به شکل مبهم درحال شکل‌گیری است که براساس آن یک محصول میانه‌ای از حکمرانی ارائه می‌شود. ما تا رسیدن به دولت وفاق ملی به‌ عنوان یک مفهوم گفتمانی، فاصله قابل توجهی داریم که بخشی از آن به عملکرد آقای دکتر پزشکیان برمی‌گردد. فکر می‌کنم اگر این کابینه به شکل یکپارچه رای بیاورد، که قاعدتاً باید تعهد آقای قالیباف باشد، انشاالله در سطوح دیگر هم توافق ملی و دولت توافق‌ساز شکل بگیرد. برای آشتی اهل فرهنگ با دولت فقط فردی مانند آقای سیدعباس صالحی می‌توانست بین رهبری و روشنفکران پیوند ایجاد کند. در وزارت علوم آقای دکتر سیمایی‌صراف فردی پیشنهاد شده که هم حوزه و هم دانشگاه را می‌فهمد و حقوقدان است و ضعف دولت در علوم انسانی را می‌تواند جبران کند.


 ‌وقتی که بحث تغییر رئیس مجلس از طرف جبهه پایداری مطرح شد و افرادی مثل آقای رسایی صحبت از تغییر آقای قالیباف داشتند، آقای پزشکیان یک مصاحبه محکم در بهار ۱۴۰۳ انجام دادند و گفتند که معلوم است در مقابل جریان‌های رادیکال و افراطی باید از ریاست مجلس آقای قالیباف حمایت کرد. متاسفانه شورای نگهبان و وزارت کشور آقای رئیسی با طراحی خود همچنین نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب با انفعال خود از انتخابات مجلس غفلت کردند و نتیجه‌اش مجلس ضعیفی است که طبق قانون ادعای بسیار زیادی خواهد داشت. این مجلس با درصد کمی از آراء مردم انتخاب شده اما به لحاظ قانونی تغییری در قدرت مجلس ایجاد نمی‌شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.